OREW w Zamościu prowadzi Wczesne Wspomaganie Rozwoju, przeznaczone dla dzieci przejawiających zaburzenia w rozwoju od chwili ich wykrycia do rozpoczęcia nauki w szkole.
Grupa Wczesnego Wspomagania w OREW w Zamościu jest organizowana dla dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i Rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017r.
Nasz ośrodek posiada warunki umożliwiające realizację wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności wykwalifikowanych specjalistów, odpowiednie środki dydaktyczne i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania.
Forma zajęć:
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 3 dzieci, z udziałem ich rodziny.
Wymiar zajęć:
Wczesne wspomaganie organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka, określonych przez zespół terapeutyczny.
Zespół terapeutyczny:
Wczesne wspomaganie prowadzi zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zwany dalej "zespołem", powoływany przez dyrektora OREW w Zamościu.
W skład zespołu wchodzą:
Do zadań zespołu należy w szczególności:
Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez:
Pomoc jaką zespół wczesnego wspomagania świadczy dziecku i jego rodzinie jest bezpłatna.
Grupa Wczesnego Wspomagania w OREW w Zamościu jest organizowana dla dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i Rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017r.
Nasz ośrodek posiada warunki umożliwiające realizację wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności wykwalifikowanych specjalistów, odpowiednie środki dydaktyczne i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania.
Forma zajęć:
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 3 dzieci, z udziałem ich rodziny.
Wymiar zajęć:
Wczesne wspomaganie organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka, określonych przez zespół terapeutyczny.
Zespół terapeutyczny:
Wczesne wspomaganie prowadzi zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zwany dalej "zespołem", powoływany przez dyrektora OREW w Zamościu.
W skład zespołu wchodzą:
- Pedagog specjalny
- Psycholog
- Logopeda
- Lekarz rehabilitacji
- Terapeuta zajęć ruchowych
- Terapeuta Integracji Sensorycznej
- Inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka
Do zadań zespołu należy w szczególności:
- Ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia jego rodziny;
- Współpraca z jednostkami współdziałającymi w zakresie wczesnego wspomagania, w szczególności jednostkami opieki zdrowotnej i jednostkami pomocy społecznej, w zakresie prowadzonej rehabilitacji, terapii i pomocy społecznej;
- Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu zajęć wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka, a także koordynowanie, opiniowanie i weryfikowanie tych programów;
- Analizowanie postępów dziecka i skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie oraz planowanie dalszych działań w zakresie kształcenia, opieki zdrowotnej i pomocy społecznej;
- Określenie sposobu i warunków współpracy z rodziną dziecka;
- Szczegółowe dokumentowanie prowadzonych działań pobudzających psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka
Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez:
- Udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania;
- Udzielanie pomocy w rozpoznawaniu zachowań dziecka oraz prawidłowej reakcji na te zachowania;
- Informowanie o potrzebie wyposażenia dziecka w odpowiednie środki dydaktyczne i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania
Pomoc jaką zespół wczesnego wspomagania świadczy dziecku i jego rodzinie jest bezpłatna.