W ramach pracy logopedy prowadzone są:
- Diagnoza logopedyczna i diagnoza kompetencji komunikacyjnej uczniów nowo przyjętych do Ośrodka
- Opracowywanie indywidualnych programów terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia
- Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej.
Współpraca z rodzicami, rozmowy informacyjne, instruktaż, spotkania szkoleniowe.
Diagnoza logopedyczna przeprowadzana jest na podstawie:
- wywiadu z rodzicami
- analizy dokumentacji medycznej
- orientacyjnego badania słuchu fizycznego lub obserwacji reakcji słuchowych dziecka
- oceny narządów artykulacyjnych
- badania mowy (rozumienie, nazywanie, potarzanie, spontaniczne wypowiedzi, artykulacja)
- w przypadku gdy uczeń nie podejmuje żadnej z proponowanych prób, nie można nawiązać współpracy, wówczas obserwowany jest sposób komunikowania się z otoczeniem.
Terapia logopedyczna odbywa się w formie zajęć indywidualnych i grupowych
Głównymi celami pracy indywidualnej i grupowej z uczniami są:
- nauka sposobu komunikowania się werbalnego i pozawerbalnego
- wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
- usprawnianie motoryki narządów mowy (bierne, wspomagane, czynne)
- wzmocnienie i wydłużenie fazy wydechu
- nauka alternatywnych sposobów komunikowania się.
W ramach współpracy z rodzicami prowadzone są indywidualne rozmowy, mające na celu przekazanie rodzicom informacji poziomie rozwoju mowy i wskazówek do terapii z dzieckiem w domu. W zakresie psychoedukacji logopeda prowadzi szkolenia i prelekcje dla rodziców podczas zebrań z rodzicami w Ośrodku.
Logopeda ściśle współpracuje z zespołem specjalistów zatrudnionych w Ośrodku.